HTML Info

Webről, magyarul, mindenkinek

HTML HELL

2 megjegyzés

Eric S. Raymond örökbecsűje magyar fordításban.

Onnan tudod, hogy a Tervezők Poklában jársz, hogy látsz …

villogó szöveget
A villogó szöveg majdnem lehetetlenné teszi, hogy bármi másra figyeljünk a lapon. A szörfölők 87%-át reménytelen agyzárba taszítja, valahogy úgy, mint amikor a nyuszi az úttesten a fényszóró csapdájába kerül. Ez szörnyű. Ha visszaélsz a blink elemmel, megérdemled, hogy agyonlőjenek. Figyelem: ha használod a blink elemet, már vissza is éltél vele. (A User Friendly oldalán van egy találó megjegyzés a témáról.)

öncélú animációkat
Ha animációkat használsz, mindazzal képen vágod a felhasználót, mint a villogással, csak további sértésként hozzájön még a grafika letöltési ideje. Az ezzel visszaélőknek minden testnyílásába egy-egy könyvet kellene feldugni, amíg rá nem jönnek, hogy egy két-három kockából álló animációnál még ez is kellemesebb.

fényújságot
Nos, úgy gondolod, hogy a villogásnál és az animációknál rosszabbat nem követhetnek el a hálókovácsok a retinád ellen? Dehogynem. Amikor már a túl sok sem volt elég, Redmond Nagy Sátánja nekünk ajándékozta a elemet, ami lehetővé teszi animált, a képernyőn keresztülúszó fényújságok készítését. A blink elem e fattyúkuzinja az arra érzékenyeknél szédülést és más kellemetlenséget okozhat, pontosan abba az idióta állapotba taszítva őket, amely alapvető előkövetelménye egy Microsoft termék megvásárlásának. Véletlen egybeesés? Nem valószínű.

rikító háttereket

Amikor legközelebb olyan oldalra akadunk, amit olyasvalaki tervezett, aki úgy gondolja, hogy marha jó dolog háttérként lobogó lángokat, selyemmintát, vagy a rózsaszín hét árnyalatában pompázó örvényt használni, nem győzünk esküdözni, hogy átnyúlunk a képernyőn és kitépjük onnan ezt a gennyes, hányó torkot. Ha van rosszabb szemmegerőltető és fejfájdító, a blink elemnél, hát ez az.

olvashatatlan szöveg/háttér kombinációkat
A világ tele van olyan bohócokkal, akik azt hiszik, hogy oldalaik akkor néznek ki jól, ha undorító színkavalkáddal nyakonöntött bohócsminket kapnak (a tipikus csicsahátteres idióta is ide tartozik). Ezeknek a lúzereknek el kéne mesélni, hogy mit jelent a mágikus kontraszt szó. Színérzékünk az istenek és a rossz ízlés kezében van, de ha nem világos szöveget írunk sötét háttérre (vagy fordítva), ezzel messzire zavarjuk azokat a felhasználókat, akik szeretnek szemégés nélkül olvasni.

agyonkalligrafált címeket
Az agyonkalligrafált címek pofánvágóan gorombák. Hacsak nem gondolod, hogy lapod látogatói sóvárognak azután, hogy hosszú perceket töltsenek el arra várva, hogy betöltődjön az az átkozott GIF, jobban teszed, ha helyette a címeket kedves, ízléses, gyors fontokat készíted.

ajánlott böngészőt
Ó, igen, az “xyz böngészőre optimalizálva” felirat a legbiztosabb jele az abszolút alkalmatlan weblapkészítőnek (kivételek ez alól a Minden böngészővel nézhető kampány paródia-gombjai). A lámaság e fajtája nem csak rossz ízlésre vall, hanem a lapot (webhelyet) teljesen használhatatlanná teszi azon nagyszámú látogatók számára, akik nem a tervező kedvenc böngészőjét használják.
Sajnálatos módon, azok a népek, akik xyz böngészőre optimalizálnak általában túl hülyék ahhoz is, hogy felfogják: a HTML az eszközfüggetlenségről szól – tehát fel kell hívnunk a figyelmüket arra a tényre, hogy vakok is böngésznek a neten. Ha ez sem működik, le kell bunkózni őket. Nincs bíróság, ami elítélne.

ajánlott felbontást
Na igen. Mintha folyton ilyen hülyeségekkel akarnánk szórakozni. Durva beavatkozás a magánéletünkbe. Rohadtul bosszantó, hogy ezek a bolondok állandóan minden elszúrnak. Hogy a francba állítsak be 1024*768-as felbontást egy tenyérgépen, vagy telefonon?

nagy, fix méretű táblázatokat
Ezt gyakran ugyanazoktól az idiótáktól kapjuk, mint a “Változtass felbontást” instrukciót. Hé! Hahó! El tudná valaki magyarázni ezeknek a majmoknak, hogy a világot egy csomó ember lakja, és közülük soknak más és más méretű a képernyőjük, és a legtöbben utálnak oldalra görgetni? Eeh…

szükségtelen border-spacing -et
Ez a nagy és fixméretű táblázatok egyik különösen gügye változata: a “tervező” az egész weblapot egy táblázatba helyezi és a széleket fix szélességű üres oszlopokkal béleli ki. Hümm. Biztos jele, hogy a jóember egyike azoknak a DTP-vénájúaknak, akik azt hiszik, hogy a HTML egy oldalleíró-nyelv. Az akasztás túl jó lenne nekik…

a small és a font-size értelmetlen használatát
Ha a szöveget olvashatatlanul apróvá akarjuk tenni, mondjuk a böngészőnek, hogy így jelenítse meg. Ez a megoldás a 20 vagy 21 collos képernyőt használóknak különösen megnehezíti a dolgát; mivel a legtöbb font 72dpi felbontásra van méretezve, ezért vagy 30%-al kisebbek lesznek 100dpi felbontás mellett. Aki folyó szöveghez alkalmazza ezt a megoldást, azt 30%-al össze kellene nyomni, lassan, leginkább kellemetlen szöges cipőben…

Javascriptes maszturbációt
Nagy csomó Javascript merényletet követtek már el emberek, akik képessége a kivágás-beillesztésre meghaladja egyébként is elhanyagolható ízlésfaktorukat. Az egyik leggyakoribb az a script, amely mászó szöveget jelenít meg a böngésző állapotsorában. A minden hátrányát ez még kiegészíti azzal, hogy nem láthatjuk tőle, hová vezetnek a linkek. Aztán találkozunk lapokkal, ahol 25K Javascriptet kevesebb, mint 5K értelmes(?) tartalom követ; ezek a lapok, persze hogy lassú, ingyenes szervereken laknak – hát gyakorolhatjuk a haszontalan várakozást valami értelmetlen animált menüre, vagy hasonló állatságra. Általánosságban, ha egy lap forrása több Javascriptet tartalmaz, mint hasznos tartalmat, akor habozás nélkül a Lomtárba kell dobni.

a Java szükségtelen használatát
Van egy dolog, ami rosszabb, mint az átlagos, állatkertből szabadult idióta webdizájner, és az a félokos idióta, aki gondolkodás nélkül szereti kipróbálni a legújabb technológiákat. Az egyik ilyen által létrehozott förmedvény a Fortune 100 website – ha észreveszi egy Netscape böngészőt, rögtön feltételezi, hogy támogatni fogja az agyrémes Java keresőappletet. És ha a Java biztonsági megfontolásokból ki van kapcsolva, a webhely nem kereshető, mert a tökéletesen megfelelő CGI kereső, ami működne Lynx alatt is, ki van kapcsolva. Tanulság: Maradj egyszerű, bolond!

felbukkanó ablakokat
Néhány különösen elvetemült tervező ráakadt arra a mágikus formulára, amellyel a böngésző linkre kattintáskor rávehető új ablak nyitására – vagy még rosszabra: egy halom szeméttel teli felbukanó ablak megjelenítésére, amikor szimplán el akarjuk hagyni az oldalt, vagy megnyomjuk a Vissza gombot. Maradj meg a saját ablakodban, basszus! A webet úgy találták ki, hogy a látogató vezérelje; azok a laptervezők, akik ilyen ocsmány módon elrabolnak egy-egy darabot a látogató képernyőjéből, megérdemelnék, hogy megkorbácsolják őket.

teljes egészében képtérképből (image map) álló menüket
Sokan használnak csak szöveget megjelenítő böngészőt (pl. Lynx), vagy azért, mert úgy akarják (mert gyorsabb), vagy azért, mert csak azt tudják használni (gyenge látás, grafikus képernyő hiánya). A teljes egészében képtérképből álló lap abszolút használhatatlan. Azok a tervezők, akik nem gondoskodnak legalább egy linkről, ami szöveges menühöz vezet, bűnösek a lustaság és a tapintatlanság cselekményében. A bazinagy képtérképek még a grafikus böngészőknek sem jók; lassan töltődnek be és szükségtelenül frusztrálják a látogatót. És a frusztrált látogató csak volt látogató.

pixelben megadott, fix méretű fontokat definiáló stíluslapot
Ez az idióta webdizájner kedvenc módszere a lap olvashatatlanná tételére olyan monitoron, amelyiknek a felbontása finomabb, mint az övé. Képzeljük el mi történik, ha beállítunk egy 10 vagy 11 pixel méretű fontot egy 72dpi-s monitoron és azt egy 120dpi-s monitoron nézi meg valaki? Igen, igen; azonnali szemkigúvadás és dizájnerátkozás következik be. Ez a probléma egyre súlyosabbá válik, ahogy a megjelenítők nagyobbá és nagyobb felbontásúvá válnak.

a linkek színeit megváltoztató stíluslapokat
Hát nem jó mulatság olyan weblapon szörfözni, ahol kigúvad a szemed, mire rájössz, hogy melyik szó szöveg és melyik link? A kékkel és lilával aláhúzottak értékes navigációs pontok a web dzsungelében. Ha a lap sokszínű linkekkel tűzdelt, vagy a linkek nem különböztethetők meg könnyedén a szövegtől, akkor megint egy olyan esettel találkoztunk, ahol a böngésző alapbeállításainak felülírása egy csillogó késsel történő közeli ismeretségbe hozással büntetendő.

háttér MIDI, Flash, Shockwave, és más utálatot
A háttérzene betöltése egy örökkévalóságig tart, és nem hordozható. A Flash és Shockwave szintén egy örökkévalóságig töltődik, egyik sem hordozható, és szabadalmaztatott formátumok, amelyek egy gyártóhoz kötnek. Ha ilyen marhasággal inzultálod a látogatóidat, ne várd őket vissza.

Onnan tudod, hogy a Tartalom Poklában jársz, hogy látsz…
számlálókat
“Te vagy a lap 2 317 látogatója.” Ó, igen – mintha törődnék veled. A Yahoonak és az Alta Vista-nak egyáltalán nem kerül erőfeszítésébe megkeresni a bolygó összes lapját és összekötni valami (mondjuk) kredencre vagy összeakadó lábujjakra vonatkozó hivatkozással. Ebben a szép új világban a számlálók semmi másra nem jók, mint a tervező egójának különösen gügye módon történő kivetítésére, ami csak a lemming-agyúakra van valamilyen hatással. Megmutatják, hány baleknak sikerült a lapra tévednie, de abban már nem tudnak segíteni, hogy megtudjuk: hányan menekültek tovább “lúzer”-t morogva. A sértést tovább tetézve, a számlálók belekotornak a lapok cache-ébe is, még jobban leterhelve az internet drótjait.

vendégkönyveket
Ha van valami mondanivalóm számodra, küldök majd egy e-mailt. Vendégkönyvet fenntartani elég láma dolog és csak azt mutatja, hogy a tervező nem gondolja át előre, mi történik, ha arra noszogatja a népeket, hogy írjanak valamit – bármit. Persze, a vendégkönyvek tartalmának legalább 95%-a üres fecsegést gyűjt.

elévült linkeket

Az elévült linkek bénaságot jeleznek. A sok halott linket tároló emberek lámák. Jó, rendben, egyszer mindenkinek összejöhet egy semmibe mutató link – de feltűnt már, hogy halott a linkek általában hemzsegnek egy lapon, mint a csótányok? Ez azért van így, mert a jó lapokat fenntartó népek használják is azokat, és gyorsan kijavítják az érvényüket veszítetteket, így hát nem valószínű, hogy egy időben egy-két poshadt linknél több lenne oldalukon. A kupacban álló elévült linkek azt sikoltják, hogy “A gazdám egy lusta, nemtörődöm lúzer, egy csavargó hozzáálásával.”

örökké fejlesztés alatt álló lapokat
A szörfölők hamar megtanulják, hogy minden tíz “fejlesztés alatt” jelzésből, amivel találkoznak, legfeljebb egy vagy kettő tűnik el az Univerzum végső robbanása előtt. Ez tiszta hülyeség. A HTML nem rakétatudomány, és egy lap prototípusának elkészítése nem egy túl lassú folyamat. Aki nem talál magának időt, hogy eltüntesse a “fejlesztés alatt” jeleket az oldaláról, azt meg kell tépni egy kissé, és szerezni neki egy olyan hobbit, ami jobban illik a képességeihez; mondjuk a falbámulást, vagy a nyálcsorgatást.

Onnan tudod, hogy a Stílus Poklában vagy, hogy látsz …
értelmetlen hiúságoldalakat
Ha kapnánk egy ötcentest minden meglátogatott unalmas honlapért, ide értve a “Helló, ez vagyok én és itt egy fasza kép a kutyámról/macskámról/barátomról/brátnőmről” variációkat is, már visszavonulhattunk volna Tahitire egy csokorra való szupermodell rajongásától kísérve. Megoldás: ha nincs mit mondanod, fogd be a szád. És maradj távol a webtől; az élet túl rövid ahhoz, hogy untass.

szorongást és követelőzést
Eredetileg ki akartunk törni a fekete hátterek okozta spleenből, aztán rájöttünk, hogy nem a fekete okozza a problémát. A problémát a fekete hátterek 99%-át komponáló lúzerek három egymást átfedő csoportja okozza. Ezek (a) hűvösebbek-mint-te {art fags}, (b) szorongó serdülők, és (c) kávéházi trendifajták, akik meg vannak róla győződve, hogy a Wired-re történ feliratkozásuk teszi őket nyűgössé. Megoldás: a szorongás és követelőzés unalmas. Akik rossz verseket okádnak magukból és/vagy a csupa kisbetűvel írás fétisével élik ki magukat és/vagy középszerű, homályos avantgard képeket pakolnak ki honlapjukra, inkább metéljék fel csuklójukat, vagy csatlakozzanak egy kommunához, vagy csináljanak bármi mást, ami távol tartja iszapfejüket a webtől.

céges szófosást
Valamenyien láttunk már ilyet: céges honlapokat, amelyek szörnyméretű, pokolból-való grafikával kezdik a betöltődést. Aztán, miután vártál egy -vagy három- millió évet a betöltésre, a lap hátralevő részén kapsz egy tonnányi áradozást arról, hogy a cég milyen csodálatos, meg talán némi lámoid agitációt, hogy milyen jó is lesz neked, ha feliratkozol a levlsitájukra, de semmi értelmes tartalmat. Egy tipp a marketing droidoknak: egyáltalán nem hatékony a dolog, hacsak nem az a cél, hogy a céget hasonlatossá tegyék a többi gügye bandához, akik azt gondolják, hogy egy weblap mindent elintéz. Nem!

pokolból való hirdetéseket
Te sem szereted az alkalomról-alkalomra változó hirdetéseket a lap tetején? Ha oda- és visszalépsz az előző lap és az aktuális között, abban a kétes élvezetben lehet részed, hogy minden alkalommal új és új grafika betöltődésére várhatsz!

nem látsz: visszajelzésre alkalmas e-mail címet
Ezek a népek azt akarják, hogy vedd észre őket és figyelj rájuk, de ők nem akarnak hallani rólad. Nem érdekes, hogy olyan nagy nevek, mint a McDonald’s, nem adják ki e-mail címüket? Ez azt mutatja, hogy ez a pipogya népség valójában menyire tartja vásárlóit. Egy másik tipp a marketing-droidoknak: ez a hozzáállás cégedet pontosan olyan arrogánsnak, balféknek, és vásárlóival nem törődőnek mutatja, mint amilyen valójában. Gondolj úgy a visszajelzésre szolgáló e-mail címre, mint egy szükséges tartozékra.

sütikupacot
Sok szörfölő nem akarja, hogy furcsa népek ganajdarabokat dobáljanak lemezmeghajtójukra, amivel megfigyelhetik, nyomon követhetik, összegyűjthetik és eladhatják őket. Sok felhasználó ezért úgy állítja be böngészőjét, hogy kérdezzen rá, mit tegyen a letöltendő cookie-halmazzal. Sok felhasználó borzasztóan feldühödik, ha egy weblap sütikkel akarja elárasztani. Megoldás: ha a felhasználó elutasítja az első cookie-t, nem akar másodikat, vagy negyvenkilencediket – a kérdést elegánsan kezeli és letiltja az adott lapról az összeset. Az olyan webdizájnert, aki tele akarja hányni sütikkel a számítógépemet, ki kell belezni egy tompa kertészbicskával.
Onnan tudod, hogy a Bővítmények Poklában jársz, hogy látsz …

törött HTML-t
Egy csomó széthullott HTML sújt minket szerte a világban, mert ezt teszi velünk valaki agyament elemzőjű, drótszőrű böngészője. Az a dizájner is megkaphatja a Perverzitás Díjat, aki gonodoskodik róla, hogy lapja alapvetően különbözően viselkedjen különböző böngészőkkel vagy böngészőverziókkal megtekintve.

Microsoft-féle ‘okos idézőjeleket’
Másik biztos jele a Microsoft agykárosodásának – amikor a kérdőjelek látszanak ott, ahol idézőjelnek vagy kötőjelnek kellene lennie. Íme egy példa az eredetiből: Here?s an example, doesn?t it look illiterate?Megoldás: kapcsold ki a Wordodben az úgynevezett “okos idézőjelek” kapcsolót, gügyém. Ez a marhaság kifejezetten Microsoft-specifikus karaktereket állít elő, amelyek nincsenek benne a Latin-1 karakterkészletben (a Latin-2 -ben sem); a legtöbb böngésző (méltán) borzalmában égnek veti karjait láttukra. Van megoldás.

instabil bővítményeket
Nagyon szeretjük, mikor böngészőnk egy lap betöltése közben kicsit fagyogat, magábaszáll, asztán gyalázatos módon összeomlik. Ha ilyesmi történik, jó pénzt tehetsz rá, hogy a lapon Netbloat bővítmény van, aminek hibakeresésével (debug) senki sem törődött (majdnem végtelen számú ilyen lap van). A legsötétebb gazember kétségtelenül…

kereteket
Azt szoktuk mondani, hogy a kereteket az idiótáknak találták ki; vonuljunk vissza, ha ilyesmivel akarják megtölteni böngészőnket. A vastag szegélyekkel ellátottaktól még inkább; felzabálnak egy csomó értékes helyet a képernyőnkből. Most nem szívesen bár, de beismerjük, hogy a szegély nélküli kereteknek lehet helyük a nap alatt – de ha használod őket, használd helyesen. A könyvjelzők közé nem felvehető keretek léte szívatásszámba megy, azok a linkek pedig, amelyek nem a keretek főlapjára mutatnak, még nagyobb szívatásnak minősülnek. A kereteket különleges óvatossággal használd.

Írta: htmlinfo

2007. 11 14 at 1:15 pm

Kategória: Fordítások

Címkék , ,

2 megjegyzés :: 'HTML HELL'

Feliratkozás a megjegyzésekre: RSS vagy Trackback küldése: 'HTML HELL'.

  1. […] Ajánlott olvasmány: Eric S. Raymond HTML Hell oldala, vagy magyar fordítása. […]

  2. […] htmlinfo.hu portálján megjelent Eric S. Raymond egyik klasszikus műve, a HTML Hell. Nem sokra rá egy kedves látogató kommentet küldött, nehezményezve ESR kemény szavait az egy […]

Megjegyzés hozzáfűzése